onsdag 2. mars 2016

Frøbestilling og planlegging av hageåret 2016


Då er sesongen litt i gang, har sendt av gårde bestilling til Impecta.se for årets planter.

Har ​tenkt å lage eit frodig inngangsparti ved veien og plante litt fargerike bloster ved gjerdet som er høge og forhåpentligvis tar ein støyt - og at sneglene ikkje forsyner seg alt for mykje av.. trur eg må få dei ganske store inne før eg planter ut.

Der tenkte eg å ha:

  • Cosmos
  • Judaspenge
  • Stockrose
  • Valmue

Ellers blir det kun desse grønnsakene i pallekarmene i år:

  • Løk
  • Grønnkål lav/middels høy
  • Asparges (har fra før)

I urtekarmen blir det i tillegg til det som er der fra før:

  • kamille
  • solhatt
  • stevia
  • Sitronmelisse
  • Groblad (skal finne langs veien - det er visst bra for mykje! i tillegg så heiter eg jo Gro ;)

Skal prøve å lage til ein liten åker:

  • Poteter
  • Gulrøtter

I Skogsbærhagen har eg fått ein ny karm så der skal det plantes:

  • Rips


Må også huske å klippe ned dei gamle solbærbuskene for å sjå om dei klarer seg litt til
Skal kanskje prøve å lage et slags drivhus mot bodvegg under terrassen av gamle viduer der eg kan ha tomater og andre som treng å herde seg litt før utplanting
Ellers blir det potter i trapp og 'hengebed' på terassen med

  • Sukkererter
  • Blomstererter
  • Salat


I det lille 'Japanske' bedet:
må eg vurdere om eg skal kjøpe en ny blodlønn - for den døde :( sikkert litt pga min spraying på hanefot.. Så skal eg kjøpe ny? Evtuelt ein azeala el magnolia.. må tenke litt
Der har eg ellers: 
  • Bambus 
  • Vrihassel
  • Klokkebusk weigela 
  • Skjærsmin 
  • Spirea m røde greiner
  • Krypdekker

vurdere om eg skal ha:

  • Azeala
  • Lav formklipt furu

På haugen:
Skal berget meir fram og evt skal den japanske hagen komme der i framtida! :) Der vil eg også ha en slags pergola på toppen, eller kanskje en 'benk i en port', noe slikt.

Hadde tenkt å dyrke bønner, for det virker jo så bra! Men så prøvde eg kikerter i fjor, men kun i potte med dårlig resultat, og tenker at sneglene kommer til å forsyne seg om eg prøver på friland...  så - nye tanken i år er å heller lage bønnespirer! Dette har tydligvis mange fordeler, får samme næringsverdi, samtidig som at dei er lettare å fordøye enn bønner som må behandles en del før spising. Har lest litt i både Aftenposten og på Moseplassen og der er mange tips. 

Då kan eg ha det i kjøkkenkarmen sammen med en busktomatplante og kanskje ein basilikum så har eg lett tilgjengelig gode matvarer for matlaging både til salat og gryter! :)

Frøbestillinger i år (men fjernet bønnene):


DIN VARUKORG

st.8926 -ROSENSKÄRA 'Double Click Snow Puff'39.57 NOK
st.8310 -ROSENSKÄRA 'Early Summer'9.46 NOK
st.6310 -TRÄDGÅRDSNATTVIOL24.95 NOK
st.6019 -FLERÅRIG STOCKROS24.95 NOK
st.8624 -KORNVALLMO 'Wilk's Picotee'31.83 NOK
st.9240 -VITKÅL 'Early Ditmarsh'9.46 NOK
st.9200 -GRÖNKÅL 'Dwarf Green Curled'9.46 NOK
st.9013 -BONDBÖNA 'Aquadulce Claudia'31.83 NOK
st.9827 -KIKÄRT 'Principe'24.95 NOK
st.91020 -BRYTSOCKERÄRT 'Tom Thumb'31.83 NOK
st.8483 -LUKTÄRT 'Franciscus Cupani'31.83 NOK
st.9550 -ISBERGSSALLAT 'Great Lakes 118'9.46 NOK
st.500 -KÖRSBÄRSTOMAT 'Vilma'24.95 NOK
st.3058 -KAMOMILL17.20 NOK
st.6525 -RÖD RUDBECKIA24.95 NOK
st.98262 -SÖTFLOCKEL/STEVIA 'Candy'35.27 NOK
st.93752 -SOMMARMOROT 'Berlicum 2'24.95 NOK
ATT BETALA (inkl. frakt 
33.55
 NOK, betalning 
0
 NOK och moms):

440.45
 NOK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar