lørdag 10. januar 2009

Enda flere frøbestillinger 2009

19) 4530 Wisteria sinensis - Blåregn
Kina. Enastående vacker klängväxt med ljusgröna, långa, sirliga parblad. Täta, doftande, blåvioletta, hängande blomklasar, ca 30 cm långa. Växer bäst intill varm vägg eller mur mm.

..kanskje det blir litt som Wisteria Lane her..;) Tenkte den skulle klatre opp ved hjørnet på terassen. Kanskje den legger seg langs det stygge gule gjerdet til naboen også og lager ein fin hekk! Den kan visst bli 20m høg og 10m bred..

20)6152 Clematis integrifolia - Klematis
En örtartad, oftast mycket eftersökt, klematisart. Växer med upprätta stjälkar. Skaftlösa, mörkgröna blad. Hängande, indigoblå klockblommor. Klättrar inte. Anspråkslös

Denne skal fylle ut i murbedet er planen. Klematisen som eg planta for 2 år sidan (presidenten) ser ut som om ikkje kommer igjen desverre, og denne såg litt artig ut!

21) 6768 Campanula lactiflora 'Soft Pink White Blue' - Mjölkklocka
Fyra färger ingår: den sällsynta skära, ljusviolett, blå och vit. Grenande, stora vippor med klockblommor under lång tid. Pastellgrönt bladverk.

Eg liker blålilla - det er kanskje ikkje så vanskelig å skjønne ;) Denne såg veldig fin ut! Blir faktisk 100 cm.

22) 3168 Petroselinum crispum 'Grüne Perle' - Persille
Extra mosskrusig med mörkgrönt bladverk. Mycket smakrik krydda och fin dekoration. Frosttålig. Utmärkt till infrysning.

- Til kjøkkenhagen of course.

23) 9063 Phaseolus vulgaris L. 'Cosse Violette' - Purpur bønner
Hög. Starkväxande sort. Får hela 25 cm långa, helt trådfria, purpurvioletta baljor. Ger skörd under många veckor. Odlas mot spaljé eller stör.

- Skal vokse langs gjerdet ved kjøkkenhagen sammen med solsikkene.


24) 8310 Cosmos bipinnatus 'Early Summer' - Rosenskära
Stora, graciösa blommor. Finstämd färgskala i rött, vitt och rosa med mörk mitt. Dillikt bladverk. Fin till snitt och rabatt.

Denne skal plantes på samme stad som i fjor, var ganske velykka! Vokste fort og blomstra lenge. Skal utøke bedet litt der disse skal stå også. Innimellom er det små buxbom og laurbærhegg som trenger nokken år på seg enda..

25) 8913 Cosmos bipinnatus 'Double Click' - Rosenskära
Fleuroselect Quality. Stora, hel- till halvdubbla blommor i flera nyanser, från mörkt vinrött till renaste vitt. Perfekt snittsort samt som centrum- och bakgrundsväxt i större rabatter.

Siden den sorten ovanfor var sånn suksess i fjor vil eg ha fleire, og ein litt anna type fant eg på Impecta sine sider. Denne passer godt i lag med rosene og peoner fant eg ut, og siden peonane sikkert ikkje kjem til å gjere så mykje utav seg endå, (planta i fjor og forfjor) så kan desse gjere bedet frodig istaden! Siden det for det meste er duk og bark i murbedet fann eg ut at desse må være i bakgrunnen - mot veien der det ikkje er duk. Og det trur eg blir ganske bra! Er litt for åpent der enda og desse blir jo ganske høge og tette.

26) 8425 Helianthus annuus 'Red Sun' - Rød Solsikke

Disse hadde eg også ifjor - liker ikkje gult så veldig men desse er kule!
No skal dei være nede med kjøkkenhagen langs gjerdet. Håper sauene til naboen ikkje forsyner seg..

27) 6039 Aquilegia vulgaris - Akeleie
Vildform. Karakteristiska blommor i blått, lila, rosa och vitt med sporrar. Ödegårdar, ängar, bryn och strandsnår.

Skal i murbedet as well :) English cottagestyle here we go! hehe

28) 8707 Salvia viridis 'Blue Monday' - Broksalvie
Blåfärgade, vackert ådrade toppstödblad och ljusare småblommor. Utmärkt som snitt- och torkväxt

Utrulig fin!!

29) 2100 Echinops bannaticus - Balltistel
Dekorativ, ovanlig art med stora, stela, bollformade, blå blomställningar. Förträfflig torkväxt för urnor mm. Även mycket fin perenn trädgårdsväxt.

- Har hatt lyst på ein slik lenge! Trur den også blir fin innimellom dei lave vekstene i murbedet fremst, planta lammeører og kattemynte i fjor så denne vil passe perfekt mellom dei! (om dei kommer igjen i år that is..)


I tillegg har eg bestilt merkelapper som eg trur definitivt eg trenger..

alt fra Impecta - også bildene

1 kommentar:

  1. så flott blogg da, denne tror jeg jammen har sneket seg under radaren min :)
    Nå er du med på hagebloggerlisten i allefall :D

    SvarSlett